Török Csaba HATÉKONY OKTATÁS ÉS TEHETSÉGGONDOZÁS, ANGOLUL VAGY NÉMETÜL IS!
Fizika, Kémia, Matematika
Angol nyelv
Angol tanár: dr. Csákvári József
Bemutatkozás
dr. Csákvári József, anyanyelvi szintű angoltanár. Szórakozva tanulunk, agyfunkció- és készségfejlesztő szoftverekkel, meditációval. Ha sikertelen velem az első nyelvvizsgád, a díját visszatérítem!
Kedves Érdeklődő!
Kíváncsi vagy a legfrissebb tudományos módszerekre, amelyekkel a nyelvtanulást két-háromszor gyorsabbá és a tudást maradandóbbá lehet tenni? Akarod tudni, miképpen segít ebben az agykutatás, a digitális csúcstechnológia és a meditáció? Ha igen, akkor a legjobb helyen jársz! Én ugyanis a kommunikációkutatói hátterem révén alkalmazom mindezt a tudást annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabban, mégis könnyedén és szórakozva tanulj meg angolul. Sőt, az általam átadott készségek nemcsak a tanulás terén hozhatnak minőségi ugrást, hanem jelentősen javíthatják az életminőségedet is, és sikeresebbé tehetnek az életben. Érdekel, hogyan? Ha igen, szánj negyed órát az átlagosnál kicsit részletesebb bemutatkozásomra és olvass tovább! :-)
Elöljáróban néhány szó rólam:
Az oktatás az én esetemben nemcsak a megélhetés forrása, hanem hivatás és hobbi is. Kommunikációkutatóként és oktatási specialistaként egyik kedvenc időtöltésem, hogy azon gondolkodom, miképpen lehet különböző ismereteket, készségeket a lehető leghatékonyabban átadni. A legfrissebb tudományos kutatásokon alapuló oktatási módszereket alkalmazok (ezekről alább olvashatsz részletesebben).
Évekig éltem az Egyesült Államokban ösztöndíjasként, majd munkavállalóként. Ennek révén ismerem a valódi, élő angol nyelvet, amelyet lehetetlen megtanulni kizárólag tankönyvekből, de sok esetben még egyetemet végzett tanároktól sem. Ezen felül huszonöt éves nyelviskolai és magán oktatási tapasztalattal rendelkezem.
A nyelvtanári tevékenység mellett több mint tíz éven át különböző egyetemeken kommunikációkutatással és -oktatással foglalkoztam, illetve kutatóintézetekben dolgoztam (Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Információs Társadalom Kutatócsoport; Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet). Jelenleg szabadúszóként végzek tudományos kutatásokat és emellett tanítok.
Melyek a mai (nyelv)oktatás legfőbb hiányosságai?
Tisztelet a kivételeknek, de sajnos a mai nyelvoktatás és tanárképzés elavult, 19. századi módszereken alapul. Így manapság a tanároknak, nyelvoktatóknak, oktatási szakembereknek, nyelviskoláknak általában fogalmuk sincs arról, hogy hogyan működik az észlelésünk, az agyunk, hogy miképpen kommunikálunk és tanulunk. Ebből következően nem is állhat a rendelkezésükre olyan módszer, amelynek révén a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban lehet idegen nyelvet tanítani. Nemcsak az ő hibájuk, hiszen minden az egyetemi képzés színvonalán múlik…
Emellett, illetve részben pont emiatt az idegennyelv oktatás piaca sajnos hemzseg a különböző „ezoterikus”, vagyis áltudományos módszerektől, sarlatánságoktól. Ezek a „tudatalatti kinyitásán”, „agyfélteke-harmonizáción”, „relaxáción” alapuló alfás, bétás, gammás stb. „tuti módszerek” már a csapból is folynak. Egyöntetűen azt ígérik, hogy valami kütyü segítségével energia- és időbefektetés (otthoni tanulás) nélkül jelentős eredményt lehet elérni, ráadásul ripsz-ropsz... Aki kipróbálta már e „nyelviskolák” bármelyikét, és néhány hónap után azon vette észre magát, hogy semmit sem haladt előre, viszont cserébe több százezer forinttal könnyebb lett, az pontosan tudja, miről beszélek.
Az agyféltekék harmonizációja, a relaxáció stb. a hatékony tanulás érdekében persze fontos, de nem kütyükkel érhető el, és nem egyik napról a másikra (ld. alább a meditációról szóló részt). Ezért kérlek fogadj el egy jótanácsot: nem baj, ha esetleg nem engem választasz, de nagyon körültekintően válogasd meg, hogy kivel kezdesz el tanulni, mert csodák nincsenek, viszont rengeteg pénzt és sok-sok évet lehet elpazarolni kézzelfogható eredmény nélkül. Ennél már csak az rosszabb, ha a tanárod helytelenül tanított meg Neked valamit. A már beidegződött hibákat tízszer nehezebb kijavítani, mint valamit a nulláról megtanulni. A tanítás során ezzel a gonddal küzdök a legtöbbet…
Melyek az oktatási módszerem általános jellemzői?
A legfőbb jellemzője az, hogy száraz tananyag átadás helyett személyre szabom és megszerettetem a tanítványaimmal a témát, legyen az nyelv vagy bármely más tárgy. Ennek egyik legfontosabb eszköze a humor, a gátlások feloldása, a közvetlen, oldott légkör. A tanulás így szórakozássá, örömmé válik és a hatásfoka már önmagában ettől megsokszorozódik!
Változatos segédanyagokkal tanítok, beszédcentrikus, személyre szabott módszerekkel. Az anyag személyre szabása során figyelembe veszem a tanítványaim érdeklődési körét, valamint alkatát is; vagyis azt, hogy a memóriájuk, nyelvi készségeik milyen körülmények, feladattípusok esetén működnek a leghatékonyabban. Ennek érdekében először a nyelvi tudásszinted mellett részletesen feltérképezzük a Te egyedi alkatodat is, hogy belőhessük azokat az optimális tanulási módszereket, amelyek a legjobban fekszenek a Számodra. (Ez teljesen költség- és kötelezettségmentes, valamint ingyenes bemutató órát is magába foglal). Utána pedig, ha nálam tanulsz angolt, olyan, mintha nyelvterületen gyakorolnál, csak éppen stresszmentesen, könnyedén és szórakozva!
Mi az a többlet, ami miatt velem tudsz a leghatékonyabban nyelvet tanulni?
Mindaz, amit eddig rólam olvashattál, távolról sem minden: az anyanyelvi szintű nyelvtudásom, a jól felépített és sokszínű tananyag, a személyre szabottság, a humor stb. elengedhetetlen, de nem lenne elég hatékony a gyors sikeredhez, ami számomra a legfontosabb. Kellett egy ütőképes módszer is, ami a hatékonyság terén minőségi ugrást jelent. Ezért az utóbbi 10-15 év során egy olyan speciális nyelvoktatási szisztémát fejlesztettem ki, amely ugyan nem csodaszer (ilyesmi nem létezik), de a leghatékonyabban kombinálja a legfrissebb tudományos ismereteket és az emberiség legősibb tudását.
Konkrétan melyek az oktatási módszerem főbb tudományos alapjai?
1) A nyelvi készségekért felelős agyi központok fejlesztése csúcstechnológiás szoftverekkel
Az agykutatás és a neurobiológia (idegélettan) terén az utóbbi két évtized során hatalmas áttörések történtek. Kiderült például, hogy az agyunk egyes funkciói (látás, hallás, gondolkodás, emlékezés, beszéd, mozgásvezérlés, érzelmek stb.) a korábbi elképzeléssel ellentétben nem köthetők egy-egy lehatárolt agyterülethez, hanem szoros összefüggés van közöttük. Továbbá az agyat manapság már nem egy születéstől kezdve változatlan masszának, hanem gyakorlás révén alakítható gyurmának képzeljük el. Az agyfunkciók tehát fejleszthetőek és összefüggésben állnak egymással!
A nyelvtanulás szempontjából az egyik legfontosabb ilyen összefüggés az, hogy a hallás, a beszéd és a mozgás (pl. írás) agyi központjai bonyolult kölcsönhatásban állnak egymással és együttműködnek. Neurobiológiai kutatások sora bizonyította már ezt. Talán nem is gondolnád, hogy ha pl. megfelelő módon fejleszted a hallásodat, akkor egyúttal pár hónapon belül a beszédkészséged, az íráskészséged, sőt a memóriád is fejlődni fog! Márpedig az a jó hír, hogy így van. Ennek a lehetőségnek a kiaknázására pedig olyan csúcstechnológiás szoftvereket ajánlok Neked (két mozijegy áráért havonta), amelyeket pontosan erre a célra fejlesztettek ki amerikai agykutatók, ideggyógyászok és oktatási specialisták.
Sokan nem tudják, de a nyelvtanulásban annak is óriási jelentősége van, hogy az egyes nyelvekben a beszédhangok rezgésszáma eltérő. Az emberi fül általában a 20 Hz (nagyon mély hang) és 20000 Hz (nagyon magas hang) közötti rezgésszámú hangokat érzékeli. Azonban a beszéd során a hasznos, beszédként megszokott és meghallott hangok tartománya jóval szűkebb, és ez a tartomány minden nyelvben eltérő. Egy francia pl. bizonyos hangokat nem hall egy angol beszédéből, mert a franciák részben más frekvencia tartományban képzik a hangokat, mint az angolok. Döbbenetes, de tény: egy idegen nyelvet többek között nemcsak azért nem értünk, mert nem „halljuk ki” a beszédfolyamból a szavakat, illetve nem ismerjük a jelentésüket, hanem azért sem, mert bizonyos hangokat, sőt szavakat konkrétan nem hallunk.
Mi a helyzet a magyar és az angol beszéddel? A magyarok a magán- és mássalhangzókat kb. 250 Hz és 8000 Hz közötti rezgéstartományban képzik, és így ugyanezt a frekvenciatartományt halljuk beszédnek. A brit angol anyanyelvűek beszéde azonban 2000 Hz és 12000 Hz tartományban mozog. Az angol beszéd magas frekvenciatartományát (8000 Hz és 12000 Hz között) tehát gyakorlatilag nem halljuk! Részben ezzel magyarázhatók a magyarok angol nyelvvel kapcsolatos beszédértési nehézségei. Ezeknek persze számos további oka is van, pl. az, hogy az angolban bizonyos hangok időtartama rövidebb, ezért az angol beszédet sokkal gyorsabbnak érzékeljük és nem tudjuk követni.
A probléma hagyományos nyelvtanári megoldása az, hogy hallgass minél több idegen nyelvű beszédet, szótárazz jó sokat, aztán majd a szorgalmadtól függően 4-8 év múlva talán megértesz mindent. Amellett, hogy erre a munkára persze szükség van, a fentebb említett szoftverek segítségével azonban megoldható, hogy a fülünket (vagyis az agyunkat) célzottan hozzászoktassuk a magasabb frekvenciájú és rövidebb hangok meghallására, beszédként való értelmezésére. Ilyen módon hatványozottan gyorsabban fejlődhetünk az angol beszéd megértésében! Továbbá, mint említettem, az agyfunkciók hálózatszerű összekötöttsége miatt a hallás fejlesztése automatikusan maga után vonja a beszéd, az írás, sőt az összetett gondolkodás és a memória jelentős javulását is. Mindez tehát segít abban is, hogy hamarabb tanulj meg angolul gondolkodni.
2) Az agyfunkciók általános fejlesztése meditációval
Az utóbbi egy-két évtized során már a nyugati tudomány is felismerte a meditáció életminőséget javító, sőt a tanulást támogató jótékony hatásait. Olyannyira, hogy pl. a „mindfulness” (jelentése: tudatos jelenlét) mára divatos kifejezéssé vált, és az életünk számtalan problémáját megoldó csodaszerként reklámozzák. Kevesen tudják azonban, hogy a mindfulness nem más, mint egy 2500 éves buddhista meditációs gyakorlat átkeresztelt és némileg módosított nyugati verziója. Jómagam évtizedek óta gyakorlom az eredeti tibeti buddhista hagyomány szerinti meditációt, így tanusíthatom, hogy valóban jelentősen javítja a mentális-érzelmi állapotunkat, a lelki és testi egészségünket. Azonban ez nem egycsapásra történik, és nagyon nem mindegy, hogy miképpen gyakoroljuk.
A nyelvtanulás hatékonyságának további jelentős fokozása érdekében megtanítom neked ezt az eredeti meditációs technikát, ingyenesen, a tanórákon kívül. Így fokozatosan képessé fogsz válni az ún. „szupertanulásra” – és ehhez nem kell buddhistává válni. Hogyan fejlesztheted ki a meditáció révén a szupertanulás képességét? Csak a két legfontosabb tényezőt szeretném kiemelni. A meditációs gyakorlat egyrészt igazoltan növeli a koncentrációs képességet. Ez azért nagyon lényeges, mert ennek révén képes leszel kivédeni tanulás közben a különböző zavaró tényezőket (pl. az agyad jól ismert „kattogását” a napi problémákon, az aggodalmakat és érzelmi hullámzásokat). Ez hatalmasat lendít a tanulás hatékonyságán.
Másrészt a modern agykutatás azt is bebizonyította, hogy a meditáció növeli az agykéreg vastagságát a hippocampus régiójában, ami nem más, mint a hosszútávú memória fő központja. Ebből következően hatványozott mértékben leszel képes a tanult dolgokra visszaemlékezni. Továbbá a megszerzett tudás sokkal tartósabbá is válik az agysejtek közötti erősödő kapcsolatok miatt! Ráadásul kiderült az is, hogy ezek a hatások életkortól függetlenül bekövetkeznek a rendszeres meditációs gyakorlás révén.
Mindezeken túl a meditáció révén idővel egyéb pozitív változások is jelentkezni fognak az életedben. Például jelentős mértékben oldódik a stressz, csökken a szorongás, a depresszió, növekszik a kreativitás, a mások iránti együttérzés, az érzelmi intelligencia, a várható élettartam, javul az alvás minősége, a testi egészség, és még sorolhatnám…
Melyek az oktatási módszerem főbb eszközei, feladattípusai?
Természetesen itt szintén számtalan dologról lehetne beszélni, az alkalmazott eszközök azonban függnek a nyelvi szintedtől és készségeidtől, a mentális alkatodtól, a konkrét tanulási céltól (nyelvvizsga, állásinterjú, társalgás stb.). Ezért a teljesség igénye nélkül csak a legfontosabbakról röviden. Hosszú oktatási tapasztalatom során letisztult, hogy a fentebb részletezett tudományos eszközökön túl három dolog alapvető a siker érdekében: 1. fenntartani a motivációt, 2. az idegen nyelvvel való örömteli foglalkozást beépíteni a napi rutinba, 3. javítani a tanulási szokásokon (megtanulni, hogy hogyan kell tanulni). A segítségemmel ezeken a területeken is a legjobbat hozhatod ki magadból.
Csak az első tényezővel kapcsolatban hadd osszak meg Veled pár részletet. A már említett oldott légkör, a humor mellett a motivációd fenntartása nagyrészt azon múlik, hogy én valóban komolyan veszem a testreszabást. Például a tudásszintedhez szabott olvasható és hallgatható angol nyelvű irodalmi anyagok egyedülálló kollekciójával rendelkezem (több száz könyv és hangoskönyv), különböző műfajokban a komédiától a krimin keresztül a klasszikus irodalomig. Ezek zöme a szöveghez kapcsolódó, kiválóan felépített feladatokat is tartalmaz (ha netán mégsem, akkor én adok feladatokat… :)
De ha a filmek érdekelnek, akkor az egyes nyelvi szituációk szókincsét, nyelvtanát stb. többek között a kedvenc angol nyelvű filmjeidből vett részletek segítségével tesszük életszerűvé és felejthetetlenné – azaz megtanulhatóvá. Ugyanez lehetséges nehézségi szint szerint csoportosított angol nyelvű napi hírek vagy pop-rock slágerek segítségével, melyekhez szintén feladatok kapcsolódnak (nyugalom, énekelned azért nem muszáj… ;-) És persze a rendelkezésünkre áll még egy csomó egyéb, rutinszerűen alkalmazott applikáció is a szituációs kártyáktól kezdve a szókincsfejlesztő szoftvereken át a beszélgetőpartner-kereső weboldalakig. Hihetetlen? Akkor járj utána és vedd fel velem a kapcsolatot… :) Majdnem elfelejtettem: minden segédanyagot ingyenesen kapsz meg!
Miért ennyi az óradíjam és miért éri meg ez neked anyagilag?
Az óradíjaim csak látszólag magasak, de valójában nem azok (ld. a bemutatkozásom végén). Ez az alábbiak miatt van így:
1) A legfontosabb ok az, hogy ha velem tanulsz, akkor az átlagoshoz képest VALÓBAN két-háromszoros sebességgel haladsz. Egyszerűen azért, mert ilyen hatékony az általam kifejlesztett módszer. Ez azt jelenti, hogy az átlaghoz képest feleannyi vagy harmadannyi órát kell venned, és ezalatt „önjáróvá” teszlek – vagyis teljesen önállóan leszel képes ugyanolyan hatékonyan továbbfejlődni.
2) A magántanárok általában alacsony óradíjakat alkalmaznak, és ezért jelentősen túl kell vállalniuk magukat ahhoz, hogy meg tudjanak élni. Ebből következik, hogy a többségük képtelen tartósan magas színvonalon dolgozni. Én azonban a legmagasabb minőséget akarom nyújtani Neked és ezt meg is teszem, de ez nem teszi lehetővé azt, hogy reggeltől estig tanítsak. Volna kedved egy túlhajszolt, rosszkedvű, kiégett tanárral együtt dolgozni??? Nyilvánvalóan nem…
3) A tanítványaim körében a vizsgasikeresség 100%-os. Közelebbről ez azt jelenti, hogy a 30 éves oktatási tevékenységem során a megcélzott nyelvvizsgára jelentkező összes tanítványom (kb. 150 fő) sikeresen átment, méghozzá első nekifutásra. Amennyiben velem kezdesz el készülni a vizsgára és az instrukcióimat maradéktalanul betartod, bármely típusú, sikertelen első nyelvvizsga próbálkozás esetén a vizsga díját visszatérítem Neked.
Melyek a siker feltételei a Te részedről?
Eddig arról beszéltem, hogy én mi mindent teszek meg azért, hogy sikeressé válj az angol tanulás terén, most azonban néhány szó arról, hogy Neked mit kell tenned ennek érdekében. Valójában egyetlen fő feltétel van, ez pedig az, hogy minden téren szigorúan és maradéktalanul betartsd az instrukcióimat. A Te sikertelenségednél ugyanis csak egy dolgot utálok jobban: a saját magamét. ;-)
Tehát összefoglalva a következő témákban szükséges, hogy teljes mértékben együttműködj velem, a saját érdekedben (természetesen minden részletet előre egyeztetünk):
- az angollal való foglalkozás beépítése a napi rutinodba
- az agyfunkcióid fejlesztése (szoftveresen és meditációval)
- a tanulási szokásaid fejlesztése (az új módszerek gyakorlati alkalmazása)
- a házi feladatok pontos és maradéktalan elvégzése a megbeszélt határidőre
- a nem órai felmérő tesztek segédeszközök nélküli megírása adott időtartam alatt
Időpontegyeztetés
Több tanítványom hamarosan levizsgázik, így idősávok fognak felszabadulni. Ezért ha velem szeretnél tanulni, minél előbb keresel meg, annál nagyobb eséllyel tudom vállalni az oktatásodat. Ha esetleg telefonon nem tudsz elérni, légyszi írj sms-t vagy e-mailt és hamarosan visszahívlak. Kérlek a közvetlen e-mail címemet használd, mert a tanárkereső oldalon keresztül nem mindig érkeznek meg a levelek:
csakvari.jozsef66@gmail.com
Remélem, sikerült világosan felvázolnom, hogy miért képviselek másokhoz képest egy minőségileg magasabb kategóriát az angol nyelv oktatása területén. Abban is reménykedem, hogy a fentiek meggyőztek Téged arról, hogy velem a nyelvtanulás, bár idő- és energiabefektetést igényel, egyáltalán nem szenvedést, unalmat és kínlódást jelent, hanem életre szóló kalandot, szórakozást, és „mellékesen” az életminőséged javítását is!
Itt találsz rólam értékeléseket (a weboldal legalján):
https://www.angoltanarok.com/tanar/dr-csakvari-jozsef/
Szeretettel várlak tehát angol nyelvű kurzusaimon a következő területeken (csak online):
- bármilyen szintű és típusú nyelvvizsgára felkészítés
- érettségire, felvételire felkészítés
- állásinterjúra, külföldi munkavállalásra felkészítés
- üzleti szaknyelv oktatása
- tudományos szövegírás (academic writing) és fordítás
- társalgás
Egyéb feltételek:
A minimum óraszám 1x60 perc/hét.
Óradíj (1 alkalom 60 perc): 15.000,- Ft
(Első sikertelen nyelvvizsga esetén 100% vizsgadíj visszafizetési garanciával, amennyiben a felkészülést velem kezdted meg, és minden kiadott feladatot elvégeztél az instrukcióim szerint. Eddig még minden diákom elsőre átment bármilyen nyelvvizsgán.)
Fizetés: hetente, bankszámlára az órát megelőző napon
A szintfelmérés, illetve a bemutató óra ingyenes.
Az óralemondás költségmentes, amennyiben legkésőbb a tanóra kezdetéhez képest 24 órával korábban történik.
Téli oktatási szünet: december-január
Nyári oktatási szünet: július-augusztus
(Ezekben az időszakokban önállóan tanulsz a módszeremmel, az írásbeli házi feladatokat ekkor is ingyen kijavítom, és tanácsokkal látlak el a beszéd gyakorlására is)
A lényeg: ha velem tanulsz, azt a lehető leghatékonyabban és szórakozva teszed! :)
Adataim
- Cím:
- Budapest XIX. ker.
- Telefonszám:
- 06-70/647-6487
- Tanít saját helyszínen?
- nem
- Házhoz megy?
- nem
- Vállal csoportos oktatást?
- nem
- Vállal online oktatást?
- igen
Tanított tárgyaim
Tárgy | Szint | Óradíj |
---|---|---|
Angol nyelv | Kezdő, Alapfok, Középfok, Felsőfok, Speciális nyelv | 60 perc |